• Mondriaan
  • Over ons
  • Contact
  • Handleiding
  • Opleiding
  • Aanmelden
  • Mondriaan
  • Over ons
  • Contact
  • Handleiding
  • Opleiding
  • Aanmelden
home/Handleiding/Thema Rapportering/Rapporten over Uitstappen en Vervangingen

Rapporten over Uitstappen en Vervangingen

560 views 2 24 december 2017 Updated on 19 August 2025 petervanhirtum[print-me printstyle="pom-small-grey" tag="span" target=".title-content-print"]

Rapporten over Uitstappen en Vervangingen

We bespraken reeds uitgebreid hoe leerkrachten voor een korte termijn kunnen worden vervangen door andere leerkrachten en hoe uitstappen voor klassen gepland kunnen worden, met als gevolg dat de begeleidende leerkrachten op hun beurt vervangen moeten worden, op de pagina “Kortetermijnvervangingen en Uitstappen plannen“. Verder werd op de pagina “Opdracht Ondersteunende Informatietabbladen” besproken waar we in Mondriaan het overzicht kunnen behouden van:

  • Korte termijnvervangingen
  • Uitstappen

En hoe we via deze tabbladen de vervangingen en uitstappen weer ongedaan kunnen maken (herstellen).

Op deze pagina worden enkele rapporten besproken die in de context van vervangingen en uitstappen kunnen worden aangemaakt. Men kan deze rapporten vinden on “Rapportering | Uitstappen”.


Inhoud

  • Rapport – Uitstappen en vervangingen
  • Rapport – Vrije leerkrachten
  • Rapport – Vrijgemaakte leerkrachten

Rapport – Uitstappen en vervangingen

Dit rapport geeft een overzicht van de activiteiten en afwezigheden van leerkrachten. Het rapport heeft 3 secties met daarin de volgende informatie:

  • Activiteiten: dit gaat over uitstappen van klassen. Bron van de informatie is te vinden in het tabblad “Bijkomende informatie | Uitstappen | Uitstappen”.
    • Datum: datum van de uitstap. Informatie is afkomstig van het veld “Van toepassing op”.
    • Van/Tot: de lesuren waarop de uitstap doorgaat. Is het eerste en laatste uur uit het veld “Tijdstip”.
    • Klassen: de klassen die samen op uitstap gaan.
    • Begeleiders: de begeleidende leerkrachten.
    • Activiteit: de informatie uit het veld “Commentaar” wordt hiervoor gebruikt.
  • Afwezige leraars: dit gaat over leerkrachten die om een andere reden dan een uitstap afwezig zijn. Bron van deze informatie is te vinden in het tabblad “Bijkomende informatie | Korte termijnvervangingen”
    • Leraar: de afwezige leerkracht.
    • Reden: de reden voor de afwezigheid.
  • Vervangingen: dit gaat over de vervangingen van afwezige leerkrachten of leerkrachten die op uitstap zijn. De informatie die in deze sectie getoond wordt, is afkomstig uit 2 verschillende tabbladen. Het gaat enerzijds over de vervangingen van afwezige leerkrachten (te vinden op “Bijkomende informatie | Korte termijnvervangingen | Vervangingen”), en anderzijds over de vervangingen van leerkrachten die op uitstap zijn (te vinden op “Bijkomende informatie | Uitstappen | Vervangingen”). We vermelden naast de veldnaam op het rapport hier ook het bronveld dat ofwel van het ene, ofwel van het andere tabblad afkomstig is.
    • Datum: (“Van Toepassing op”) datum van de vervanging.
    • Lesuren: (“Tijdstip”) tijdstip van de vervanging.
    • Leerkracht: (“Vervangen”) leerkracht die vervangen wordt.
    • Vervanger: (“Toegevoegd”) de vervangende leerkracht. Blanco wil zeggen dat er al een tweede leerkracht in de opdracht zelf opgenomen was en dat er dus geen vervangende leerkracht nodig is.
    • Klas: (“Klassen”) Klas of klassen waarvoor de vervanging gebeurt.
    • Vervanglokaal: (“Lokalen”) lokaal of lokalen waar de vervanging doorgaat. Blanco wil zeggen dat de vervanging in het oorspronkelijke lokaal doorgaat.
    • Commentaar: (“Commentaar”) extra info die als commentaar wordt toegevoegd aan de vervanging.

Voorbeeld van het rapport:

De informatie in dit rapport komt dus uit volgende tabbladen:


Rapport – Vrije leerkrachten

Dit rapport is een handige tool om te weten te komen welke leerkrachten “vrij” zijn om bepaalde taken uit te voeren in het kader van uitstappen en vervangingen. Het gaat om het uitvoeren van volgende taken:

  • mee op een geplande uitstap gaan waarvoor nog geen leerkracht gekozen werd.
  • een geplande vervanging doen waarvoor nog geen leerkracht gekozen werd. Dit kan gaan over:
    • Kortetermijnvervangingen (KTV) waarvoor nog geen leerkracht gekozen werd. Die moet dus gevonden worden (=vrije leerkracht).
    • Vervangingen in het kader van een uitstap. Een leerkracht die mee op uitstap gaat heeft les in klassen die niet mee op uitstap gaan. Die gaten moeten gevuld worden door vervangopdrachten. Indien die vervangopdrachten nog geen leerkracht toegewezen hebben, moet nog iemand gevonden worden (=vrije leerkracht).

Het rapport “Vrije Leerkrachten” gaat, op basis van de huidige context, een lijst maken van vrije leerkrachten voor elk van de taken die ingevuld dienen te worden. Die taken zijn:

  • Alle niet-herstelde (=actieve) uitstappen zonder leerkrachten (uitstappen waar (nog) geen leerkracht(en) aan gekoppeld zijn). Voor dergelijke uitstappen moeten nog leerkrachten gevonden worden. Vrije Leerkrachten die hiervoor in aanmerking komen zijn de volgende:
    • A: Alle leerkrachten die vrijgemaakt zijn door uitstappen en die tijdens de volledige uitstap beschikbaar zijn (geen beperking, geen les (met uitzondering van vervangopdracht en wensen), geen examen, geen toezicht).
    • B: Alle andere leerkrachten die tijdens de volledige uitstap beschikbaar zijn en minstens één uur permanentie (= opdracht met Vaktype “Vervanging”) hebben tijdens die periode. De reden voor het hebben van minstens één uur permanentie is dat ze uitzonderlijk toch al aanwezig moesten zijn gedurende een deel van de tijd. Een Wens wordt hier aanzien als beschikbare tijd voor de uitstap.
  • Alle niet-herstelde (=actieve) vervangingen zonder leerkracht(en) bij KTV (Kortetermijnvervangingen) en bij uitstappen (vervangingen waar (nog) geen leerkracht(en) aan gekoppeld zijn). Vrije Leerkrachten die voor dergelijke vervangingen in aanmerking komen zijn de volgende:
    • A: Alle leerkrachten die vrijgemaakt zijn door uitstappen en die tijdens de volledige vervanging beschikbaar zijn (geen beperking, geen les (met uitzondering van vervangopdracht en wensen), geen examen, geen toezicht).
    • B: Alle andere leerkrachten die tijdens de volledige vervanging beschikbaar zijn en minstens één uur een permanentie (= opdracht met Vaktype “Vervanging”) hebben tijdens die periode. De reden voor het hebben van minstens één uur permanentie is dat ze uitzonderlijk toch al aanwezig moesten zijn gedurende een deel van de tijd. Een Wens wordt hier aanzien als beschikbare tijd voor de vervanging.

Voorbeeld:

  • Het rapport is opgedeeld in 2 delen: Activiteiten (=uitstappen) en Vervangingen. Per deel worden de verschillende Activiteiten en Vervangingen onder elkaar gezet met de vermelding van de vrije leerkrachten die in aanmerking komen.
  • In het groen hebben we de activiteiten en vervangingen gemarkeerd. Er is hier 1 activiteit waarvoor nog een leerkracht gevonden moet worden en 5 vervangingen waarvoor nog leerkrachten gevonden moeten worden. Blijkbaar zijn er volgens dit rapport niet voor alle vervangingen kandidaten.
  • Onder elke activiteit/vervanging is er plaats voor 2 lijsten leerkrachten (2 liggende streepjes indien niemand beschikbaar):
    • A: lijst van leerkrachten vrijgekomen uit uitstappen.
    • B: lijst van leerkrachten die vrij zijn mits het vrijgesteld worden van hun permanenties.
  • Voor de activiteit (uitstap) van 3HB van do1-vr8 stelt het rapport 1 leerkracht voor (Jan) die zelf is vrijgekomen uit een uitstap en die dus beschikbaar is. Verder stelt het Eric voor die vrij is en minstens één uur permanentie heeft in de periode van de uitstap.
  • Voor de 5 Vervangingen waarvoor nog mensen gezocht worden stelt het rapport enkel voor de 2 laatste vrije leerkrachten voor. In beide gevallen zijn het leerkrachten die vrijgekomen zijn door uitstappen. Verder zijn er geen leerkrachten die voor de vervangingen in aanmerking komen.

PS. Merk op dat we “Vervangingen” niet verwarren met “Vervangopdrachten”. Een “Vervanging” is bijvoorbeeld een KTV of een vervanging ingevoerd voor het vervangen van een leerkracht tijdens een uitstap. Het is voor “Vervangingen” dat we hier leerkrachten zoeken. Een “Vervangopdracht” is iets heel anders en is een opdracht waarbij het vaktype “Vervanging” is. Deze worden typisch gebruikt om bijvoorbeeld permanenties te regelen in de school. Bij “vervangopdrachten” wordt een leerkracht wel ingepland maar heeft geen concrete taak. Hij is dus in feite beschikbaar.


Rapport – Vrijgemaakte leerkrachten

Doordat er uitstappen gepland worden komen er automatisch leerkrachten vrij die normaal les hebben in de klassen die op uitstap gaan. Indien men vervangingen zoekt voor de leerkrachten die mee op uitstap gaan, is het handig om een lijst van de vrijgemaakte leerkrachten te hebben omdat men die bijvoorbeeld als eerste kan gebruiken om de vervangingen in te vullen. Bij een uitstap zijn dus steeds volgende leerkrachten betrokken:

  • Leerkrachten die meegaan op uitstap: hun lessen die ze hebben in de klassen die op school blijven tijdens de uitstap moeten door andere leerkrachten ingevuld worden.
  • Leerkrachten die vrijkomen doordat de klassen waar ze normaal lesgeven op uitstap zijn. (Deze worden vermeld in dit rapport.)
  • Leerkrachten die de vervangingen doen. Dit kunnen ofwel de vrijgemaakte leerkrachten zijn, ofwel leerkrachten die op dat moment sowieso vrij waren.

Voorbeeld van het rapport:

Print Friendly, PDF & Email

Didn't find your answer? Contact Us

  Rapporten over Samenzettingen en Linken

Rapporten Aanpassen en Export mogelijkheden  

time-tech
  • Mondriaan
  • Over ons
  • Contact
  • Handleiding
  • Opleiding
  • Aanmelden
Nieuwste handleidingen
  • Lessen inhalen die vervallen door stageperiodes: methode 2
  • Roosteren op leerlingenniveau
  • Kwaliteitscontrole – Springuren en Vakspreiding
  • XML-Export naar Smartschool Planner en andere systemen
Contact

Neem gerust contact op om een afspraak te maken of om een demo aan te vragen.

E-mail: info@time-tech.be

Opleidingen
Vandaag
maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag
m
d
w
d
v
z
z
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  • © 2021 time-tech.be. Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy | Cookiebeleid

Veelgezochte termen:Outputrooster, Volgordespreiding, Partitie