• Mondriaan
  • Over ons
  • Contact
  • Handleiding
  • Opleiding
  • Aanmelden
  • Mondriaan
  • Over ons
  • Contact
  • Handleiding
  • Opleiding
  • Aanmelden
home/Handleiding/Thema Rapportering/Administratieve rapporten over Leerkrachten en Klassen

Administratieve rapporten over Leerkrachten en Klassen

1086 views 1 13 september 2023 Updated on 19 August 2025 petervanhirtum[print-me printstyle="pom-small-grey" tag="span" target=".title-content-print"]

Administratieve rapporten over Leerkrachten en Klassen

Op deze pagina worden rapporten over leerkrachten en klassen besproken die te maken hebben met de leerplannen en met bekwaamheidsbewijzen. Rapporten kunnen gegenereerd worden via het hoofdmenu “Rapportering” maar kunnen ook aangemaakt worden via een rechtermuisklik in de Elementen tabbladen.

Een groot deel van de rapporten kan bekeken worden vanuit een bepaalde invalshoek van de leerkracht. Om die invalshoek te kiezen werd vooraan in dit menu de “Invalshoek” selectie voorzien. De mogelijke invalshoeken zijn:

  • Titularis: getoonde cijfers in rapporten gaan over de leerkracht als vaktitularis. Dit gaat dus over alle uren waarvoor de leerkracht als vaktitularis werd aangeduid.
  • Uitvoerder: getoonde cijfers over de effectieve uitvoerders van de lessen. Meestal is dat de vaktitularis maar dit kan ook een doorgeschoven taak zijn.
  • Doorschuif: getoonde cijfers gaan enkel over pure doorschuifoperaties. Dit gaat dus om uren waarvoor de leerkracht noch de uitvoerder, noch de titularis is.


Inhoud

  • Personaliseren van de rapporten
  • Leerkrachten – Overzicht rapport
    • Leerkrachten Overzicht – Invalshoek “Titularis”
    • Leerkrachten Overzicht – Invalshoek “Uitvoerder”
    • Leerkrachten Overzicht – Invalshoek “Doorschuif”
  • Leerkrachten – Detail rapport
    • Leerkrachten Detail – Invalshoek “Titularis”
    • Leerkrachten Detail – Invalshoek “Uitvoerder”
    • Leerkrachten Detail – Invalshoek “Doorschuif”
  • Leerkrachten – Detail Directie rapport
  • Leerkrachten – Overzicht Detail Directierapport
  • Leerkrachten – Overzicht Breuken
  • Leerkrachten – Breuken
  • Klassen – Overzicht rapport
    • Klassen Overzicht – Invalshoek “Titularis”
    • Klassen Overzicht – Invalshoek “Uitvoerder”
    • Klassen Overzicht – Invalshoek “Doorschuif”
  • Klassen – Detail rapport
    • Klassen Detail – Invalshoek “Titularis”
    • Klassen Detail – Invalshoek “Uitvoerder”
    • Klassen Detail – Invalshoek “Doorschuif”
  • Klassen – Klassenraad
  • Klassen – Partities
  • Leerkrachten – Breuken Baseline
  • Leerkrachten – Bekwaamheidsrapport
  • Leerkrachten – Overzicht Bekwaamheidsrapport
  • Leerkrachten – Exceloverzicht opdrachten
  • Rapporten aanmaken via Elementen tabbladen
    • Rapporten voor Leerkrachten
    • Rapporten voor Klassen

Personaliseren van de rapporten

Voor de meeste rapporten is het mogelijk om bepaalde voorkeuren op te geven. Telkens de gebruiker een rapport aanmaakt, verschijnt eerst een popup waarin de gebruiker zijn voorkeuren kan kenbaar maken.

Voor alle elementen die op een rapport kunnen voorkomen kan de gebruiker keuzes maken. Het gaat dan o.a. over de manier waarop de elementen worden voorgesteld. De mogelijkheden zijn:

  • Acro: enkel de acroniem wordt getoond
  • Volledig: de volledige naam van het element wordt getoond
  • Beide: zowel het acroniem als de volledige naam worden getoond
  • Verbergen: het element wordt niet getoond (Beschikbaar indien relevant)
  • Concordantiebenaming: een extra keuze voor vakken.

Standaard wordt steeds het acroniem getoond.

Voor Klassen zijn er nog volgende speciale opties:

  • “Partitie als klas“: indien een klas opgesplitst is volgens één of meerdere partities en er ook aan afzonderlijke partitie-elementen lesgegeven wordt, dan kan men ervoor kiezen om in de rapporten ofwel de partitie-elementen te zien, ofwel de partitie-elementen te laten vervangen door de klas.
  • “Reduceer partities“: indien een klas opgesplitst is volgens een partitie X en in een bepaalde opdracht worden alle partitie-elementen van die partitie gebruikt, dan kan men ervoor kiezen om al deze partitie-elementen samen te vervangen door de naam van de klas.

Omdat de rapporten veelal over meerdere klassen of meerdere leerkrachten gaan, kan men voor het rapport ook nog kiezen om telkens een nieuwe pagina te beginnen voor elke leerkracht of klas. Deze keuze maakt men via “Eén leerkracht/klas per pagina“.

Indien men het rapport wenst te beperken tot een opdrachtselectie die gemaakt wordt door de filter in het opdrachten tabblad, dan kan dat door het vlagje “Gebruik enkel selectie” aan te vinken. Indien men enkel een selectie kiest, zal elke pagina van het rapport ook de opdrachtselectie tonen.


Leerkrachten – Overzicht rapport

De overzichtsrapporten geven per invalshoek een zicht op het totaal aantal uren van elke leerkracht en een opsplitsing van die uren in gesubsidieerde en “plage”-uren. Verder wordt ook de breuk weergegeven en of de leerkracht een volledige opdracht heeft of niet.

Eerst kiest de gebruiker de “Invalshoek”, dan drukt hij op “Overzicht” en geeft hij zijn voorkeur weer in het popup optiescherm. Voor elk van de invalshoeken zien de rapporten er hetzelfde uit, enkel de getoonde data is verschillend. De gegevens beschikbaar in het rapport zijn:

  • Leerkracht: met mogelijks een extra indicatie (*) om aan te duiden dat deze leerkracht geniet van het volgende principe:
    • indien de leerkracht minstens een halftijdse opdracht in de derde graad heeft, dan tellen de uren uit de tweede graad die op noemer 21 staan, ook mee op noemer 20.
  • Subsidie: aantal gesubsidieerde uren
  • Plage1: aantal plage-uren van type 1
  • Plage2: aantal plage-uren van type 2
  • Plage3: aantal plage-uren van type 3
  • Plage: totaal aantal plage-uren (Plage 1 + 2 + 3)
  • Totaal: totaal aantal uren (Subsidie + Plage)
  • Breuk: berekende breuk op basis van individuele opdrachten en hun Noemers
  • Volledige opdracht: indicatie van de volledigheid van de opdracht van de leerkracht.
    • Indien de Breuk = 1 is dan is het “OK”.
    • Bij een tekort (Breuk < 1) wordt het “-“
    • Bij een overschot (Breuk > 1) wordt het “+”

Voor informatie over de Noemers die gebruikt worden in de berekening van de Breuk verwijzen we naar de pagina Opdracht Ondersteunende Informatietabbladen.

Onderaan elk van de rapporten wordt ook nog de som weergegeven van plage-uren, subsidie-uren, totalen, en breuken. Op die manier kan het geheel goed vergeleken worden met het lestijdenpakket. Het lestijdenpakket vindt men ook op de pagina Opdracht Ondersteunende Informatietabbladen.

Merk op dat men in het tabblad “Bijkomende informatie | Lestijdenpakket” informatie kan registreren over het aantal gesubsidieerde uren dat de school ter beschikking heeft. Dit is het pakket waarnaar gestreefd moet worden bij de opdrachtverdeling.

Voor meer informatie over prestatieberekeningen verwijzen we naar de pagina “Thema Prestatieberekeningen“.


Leerkrachten Overzicht – Invalshoek “Titularis”

Enkel de uren waarvoor de leerkracht als titularis werd aangeduid, worden in rekening gebracht in dit rapport. Dit geeft dus geen totaalbeeld van de leerkrachten. Een leerkracht kan naast deze uren ook nog:

  • uitvoerder zijn van lessen waarvan hij geen titularis is.
  • pure doorschuifuren hebben. Dit zijn uren die hij doorgeschoven krijgt en zelf weer doorschuift.

…

Merk op dat het totaal aantal uren hier 2580 is. Dit cijfer moet dan ook gelijk zijn aan het totaal aantal uren op het rapport met invalshoek “Uitvoerder”. Ook de verdeling tussen subsidie- en plage-uren zal gelijk lopen. Het aantal subsidie-uren is hier 2541 wat minder is dan het lestijdenpakket van 2570 uren waarnaar gestreefd moest worden.


Leerkrachten Overzicht – Invalshoek “Uitvoerder”

Enkel de uren waarvoor de leerkracht als uitvoerder werd aangeduid, worden in rekening gebracht in dit rapport. Dit geeft dus geen totaalbeeld van de leerkrachten. Een leerkracht kan naast deze uren ook nog:

  • titularis zijn van lessen die hij niet zelf uitvoert maar doorschuift.
  • pure doorschuifuren hebben. Dit zijn uren die hij doorgeschoven krijgt en zelf weer doorschuift.

…

Merk op dat, zoals te verwachten was, het totaal aantal uren en de verdeling tussen Subsidie en Plage hier gelijk loopt. Een mogelijk verschil tussen het rapport als “Titularis” vs “Uitvoerder” zijn de breuken en het totaal van de breuk. De reden is de 20/21 correcties die gebeuren. Deze kunnen voor de uitvoerder en de titularis verschillend zijn.


Leerkrachten Overzicht – Invalshoek “Doorschuif”

Enkel de uren die een leerkracht doorgeschoven krijgt en op zijn beurt weer verder doorschuift, worden in rekening gebracht in dit rapport. Dit geeft dus geen totaalbeeld van de leerkrachten. Een leerkracht kan naast deze uren ook nog:

  • titularis zijn van lessen
  • uitvoerder zijn van lessen

PS. In dit voorbeeld werden voor leerkracht KHAD alle 21 uren doorgeschoven naar andere uitvoerders, was hij zelf geen titularis en had hij dus zelf alle lessen gekregen door doorschuifoperaties.


Leerkrachten – Detail rapport

De detailrapporten voor leerkrachten geven per invalshoek een zicht op het totaal aantal uren van elke leerkracht en een opsplitsing van die uren over de verschillende klassen en vakken. Per leerkracht wordt één pagina voorzien in het rapport. Deze rapporten kunnen perfect gedeeld worden met de leerkrachten. Ook details over subsidie en plage staan hier op vermeld.

Eerst kiest de gebruiker de “Invalshoek”, dan drukt hij op “Detail” en geeft hij zijn voorkeur weer in het popup optiescherm. Voor elk van de invalshoeken zien de rapporten er hetzelfde uit, enkel de getoonde data is verschillend. De gegevens beschikbaar in het rapport zijn:

  • Leerkracht
  • Klassen: waar de leerkracht uren heeft. Deze zijn opgedeeld in opdrachten waarbij klassen samengezet zijn en opdrachten waarbij klassen apart staan.
  • Vak: vak van de opdracht.
  • Instellingsnummers: het instellingsnummer(s) dat (optioneel) toegekend werd aan de opdrachten.
  • Type: vaktype van het vak uit de opdracht. Dit heeft belang voor de breuken.
  • Aantal uur: aantal uren les.
  • Sub: aantal gesubsidieerde uren.
  • Plage: aantal plage-uren.
  • Leerplannummer: het leerplannummer dat (optioneel) toegekend werd aan de opdrachten (te vinden in het opdrachten tabblad).
  • InstNr.: het instellingsnummer waaronder de opdracht valt.
  • Weken: voor multiweekroosters wordt hier de inhoud van de kolom Weken uit de opdracht getoond.

Leerkrachten Detail – Invalshoek “Titularis”

In dit rapport worden enkel de uren waarvoor de leerkracht als titularis werd aangeduid in rekening gebracht. Dit geeft dus geen totaalbeeld van de leerkrachten. Een leerkracht kan naast deze uren ook nog:

  • uitvoerder zijn van lessen waar hij geen titularis is.
  • pure doorschuifuren hebben. Dit zijn uren die hij doorgeschoven krijgt en zelf weer doorschuift.

Merk op dat ATOR hier 23 uur als Titularis heeft, 22 uur gesubsidieerd, 1 plage-uur.

Voorbeeld van een multiweekrooster met gevulde “Weken” kolom:

Voorbeeld van een rapport met instellingsnummer:


Leerkrachten Detail – Invalshoek “Uitvoerder”

In dit rapport worden enkel de uren waarvoor de leerkracht als uitvoerder werd aangeduid in rekening gebracht. Dit geeft dus geen totaalbeeld van de leerkrachten. Een leerkracht kan naast deze uren ook nog:

  • titularis zijn van lessen die hij niet zelf uitvoert maar doorschuift.
  • pure doorschuifuren hebben. Dit zijn uren die hij doorgeschoven krijgt en zelf weer doorschuift.

Merk op dat ACAR hier 15 uur als Uitvoerder heeft. Merk ook op dat in dit voorbeeld het leerplannummer is ingevuld.


Leerkrachten Detail – Invalshoek “Doorschuif”

In dit rapport worden enkel de uren die een leerkracht doorgeschoven krijgt en op zijn beurt weer verder doorschuift in rekening gebracht. Dit geeft dus geen totaalbeeld van de leerkrachten. Een leerkracht kan naast deze uren ook nog:

  • titularis zijn van lessen
  • uitvoerder zijn van lessen

Merk op dat deze leerkracht alle 20 uren volledig doorschuift. Ze komen van andere titularissen en worden doorgeschoven naar andere uitvoerders.


Leerkrachten – Detail Directierapport

De detail-directie-rapporten voor leerkrachten geven per invalshoek een zicht op het totaal aantal uren van elke leerkracht en een opsplitsing van die uren over de verschillende klassen en vakken. Ook worden details over subsidie-uren, plage-uren, en breuken gegeven. Verder wordt ook, waar nodig, de interimarissen-keten getoond. Per leerkracht wordt één pagina voorzien in het rapport.

Eerst kiest de gebruiker de “Invalshoek”, dan drukt hij op “Detail Dir” en geeft hij zijn voorkeur weer in het popup optiescherm. Voor elk van de invalshoeken zien de rapporten er hetzelfde uit, enkel de getoonde data is verschillend. De gegevens beschikbaar in het rapport zijn:

  • Leerkracht
  • Klassen: waar de leerkracht uren heeft. Deze zijn opgedeeld in opdrachten waarbij klassen samengezet zijn en opdrachten waarbij klassen apart staan.
  • Vak: vak van de opdracht.
  • Vaktype: vaktype van het vak uit de opdracht. Heeft belang voor de breuken.
  • Subsidie: aantal gesubsidieerde uren.
  • Pl1: aantal plage-uren type 1.
  • Pl2: aantal plage-uren type 2.
  • Pl3: aantal plage-uren type 3.
  • Totaal: totaal van de uren Subsidie + Pl1 + Pl2 + Pl3.
  • Noemer: noemer van het vak in de respectievelijke opdracht.
  • Breuk: de overeenkomstige breuk voor de combinatie leerkracht, klas, vaktype en het aantal lesuren.
  • Ketting: de doorschuifoperaties voor de betreffende opdracht
  • InstNr.: het instellingsnummer waaronder de opdracht valt.

Zoals voor “Detail” rapporten zijn er ook voor de “Detail Dir” rapporten de 3 invalshoeken beschikbaar. We tonen hier enkel Titularis als voorbeeld. Men kan het getoonde rapport perfect vergelijken met het eerder getoonde voorbeeld voor ACOE (Detail – Invalshoek “Titularis”).

Merk op dat ACOE titularis is van het vak SI voor in totaal 3 uur, maar dat deze allemaal doorgeschoven worden naar SBRY.

Voorbeeld met instellingsnummer


Leerkrachten – Overzicht Detail Directierapport

De overzicht-detail-directie-rapporten voor leerkrachten geven voor de drie invalshoeken een zicht op het totaal aantal uren van elke leerkracht en een opsplitsing van die uren over de verschillende klassen en vakken. Ook worden, voor elke invalshoek, de details over subsidie-uren, plage-uren en breuken gegeven. Verder wordt ook, waar nodig, de interimarissen-keten getoond. Per leerkracht wordt één pagina voorzien in het rapport.

De gebruiker moet hier dus geen invalshoek kiezen. De 3 invalshoeken, nl. Titularis – Doorschuif – Uitvoerder, zijn zichtbaar op dit rapport. De gegevens beschikbaar op dit rapport zijn:

  • Leerkracht
  • Klassen: waar de leerkracht uren heeft. Deze zijn opgedeeld in opdrachten waarbij klassen samengezet zijn en opdrachten waarbij klassen apart staan.
  • Vak: vak van de opdracht.
  • Vaktype: vaktype van het vak uit de opdracht. Heeft belang voor de breuken.
  • Sub: het aantal gesubsidieerde uren.
  • Pl1: aantal plage-uren type 1.
  • Pl2: aantal plage-uren type 2.
  • Pl3: aantal plage-uren type 3.
  • Totaal: totaal van de uren Sub + Pl1 + Pl2 +Pl3.
  • Noemer T: noemer van het vak in de respectievelijke opdracht – ingevuld als de leerkracht de rol van Titularis heeft voor deze uren.
  • Breuk T: de overeenkomstige breuk voor de combinatie leerkracht, klas, vaktype en het aantal lesuren – ingevuld als de leerkracht de rol van Titularis heeft voor deze uren.
  • Noemer U: noemer van het vak in de respectievelijke opdracht – ingevuld als de leerkracht de rol van Uitvoerder heeft voor deze uren.
  • Breuk U: de overeenkomstige breuk voor de combinatie leerkracht, klas, vaktype en het aantal lesuren – ingevuld als de leerkracht de rol van Uitvoerder heeft voor deze uren.
  • Noemer D: noemer van het vak in de respectievelijke opdracht – ingevuld als de leerkracht de rol van Doorschuif heeft voor deze uren.
  • Breuk D: de overeenkomstige breuk voor de combinatie leerkracht, klas, vaktype en het aantal lesuren – ingevuld als de leerkracht de rol van Doorschuif voor deze uren.
  • Ketting: de doorschuifoperaties voor de betreffende opdracht.
  • InstNr: het instellingsnummer waaronder de opdracht valt.

Reden voor Te Kort en Te Veel:

  • TE KORT: 0,65
    • Breuk T (0,1500) wordt vergeleken met Beoogde Prestatie T (0,8000)
    • De beoogde prestatie T kan men vinden op het Leerkrachten tabblad.
    • 0,8000 – 0,1500 = 0,6500
  • TE VEEL: 0,2
    • Breuk U (1,000) wordt vergeleken met Beoogde Prestatie U (0,8000)
    • De beoogde prestatie U kan men vinden op het Leerkrachten tabblad.
    • 0,8000 – 1,000 = -0,2000

Leerkrachten – Overzicht Breuken

De gebruiker drukt op “Overzicht Breuken” en geeft zijn voorkeur weer in het popup optiescherm. Voor dit rapport is de keuze van de invalshoek niet van belang. Dit rapport toont alle invalshoeken (Titularis – Uitvoerder – Doorschuif).

Dit rapport geeft voor alle leerkrachten, en voor alle invalshoeken, de totalen van de gesubsidieerde uren, de plage-uren, de som van subsidie en plage, en de Breuk. Verder staat er nog de kolom “VO” die aangeeft of de leerkracht een volledige opdracht heeft of niet. Merk op dat een volledige opdracht bepaald wordt door de informatie in de invalshoek “Totaal”:

  • “OK”: breuk = 1
  • “+”: breuk > 1
  • “-“: breuk < 1

 

Men kan dergelijk rapport ook per Instellingsnummer genereren. Voor meer info zie “Tabblad Instellingsnummers“.


Leerkrachten – Breuken

Het Breuken rapport voor leerkrachten geeft per invalshoek een zicht op het totaal aantal uren subsidie en plage en een opsplitsing van die uren over de verschillende klassen en vakken. Per leerkracht wordt één pagina voorzien in het rapport.

Eerst kiest de gebruiker de “Invalshoek”, dan drukt hij op “Breuken” en geeft hij zijn voorkeur weer in het popup optiescherm. Voor elk van de invalshoeken zien de rapporten er hetzelfde uit, enkel de getoonde data is verschillend. De gegevens beschikbaar in het rapport zijn:

  • Leerkracht
  • Klas: waar de leerkracht uren heeft.
  • Vak: vak van de opdracht.
  • Type: vaktype van het vak uit de opdracht. Dit heeft belang voor de breuken.
  • Sub: aantal gesubsidieerde uren.
  • Plage: aantal plage-uren.
  • Breuk: de overeenkomstige breuk voor de combinatie leerkracht, klas, vaktype en het aantal lesuren.

Zoals voor “Detail” en “Detail Dir” rapporten zijn er ook voor de “Breuken” rapporten de 3 invalshoeken beschikbaar. We tonen hier enkel Titularis als voorbeeld. Men kan het getoonde rapport perfect vergelijken met het eerder getoonde voorbeeld voor ACOE (Detail – Invalshoek “Titularis”).

Voor elke leerkracht wordt één pagina voorzien en onderaan staat nog eens de som van de breuken en hoeveel er teveel of tekort is.


Klassen – Overzicht rapport

De overzichtsrapporten geven per invalshoek een overzicht van het aantal uren dat leerkrachten in de context van bepaalde vakken betrokken zijn bij de klas. Per klas wordt aangeduid hoeveel lesuren er gepland zijn in die klas en het aantal uur dat leerkrachten vanuit een bepaalde invalshoek betrokken zijn bij de klas. De uren worden weer opgesplitst in Subsidie en 3 types Plage.

Eerst kiest de gebruiker de “Invalshoek”, dan drukt hij onder klassen op “Overzicht” en geeft hij zijn voorkeur weer in het popup optiescherm. Voor elk van de invalshoeken zien de rapporten er hetzelfde uit, enkel de getoonde data is verschillend. De gegevens beschikbaar in het rapport zijn:

  • Klas
  • Plan: het aantal lesuren dat men wenst te plannen voor de klas. Zie kolom “Aantal uur” in “Elementen | Klassen”.
  • Geroosterd: het effectief aantal geroosterde uren voor de klas.
  • Subsidie: aantal gesubsidieerde uren van de betrokken leerkrachten.
  • Plage1: aantal plage-uren van type 1.
  • Plage2: aantal plage-uren van type 2.
  • Plage3: aantal plage-uren van type 3.
  • Totaal: totaal aantal uren (Subsidie + 3 types Plage)

Verder bekijken we dezelfde data in “Detail” rapporten voor klassen.


Klassen Overzicht – Invalshoek “Titularis”

Enkel de uren waarvoor de leerkracht als titularis werd aangeduid worden in rekening gebracht in dit rapport.


Klassen Overzicht – Invalshoek “Uitvoerder”

Enkel de uren waarvoor de leerkracht als uitvoerder werd aangeduid, worden in rekening gebracht in dit rapport.


Klassen Overzicht – Invalshoek “Doorschuif”

Enkel de uren waarvoor de leerkracht als pure doorschuifleerkracht werd aangeduid worden in rekening gebracht in dit rapport.

Vermits er niet veel pure doorschuifuren zijn, ziet men dat de meeste uren op 0 staan.


Klassen – Detail rapport

De detail-rapporten voor klassen geven per invalshoek (van de leerkracht) een zicht op de klassen met hun betrokken leerkrachten, de vakken en het aantal uren dat het vak gegeven wordt en dit uitgesplitst in subsidie en 3 types plage-uren. Ook de totalen per klas worden gegeven. Per klas wordt er één pagina voorzien.

Eerst kiest de gebruiker de “Invalshoek”, dan drukt hij onder klassen op “Detail” en geeft hij zijn voorkeur weer in het popup optiescherm. Voor elk van de invalshoeken zien de rapporten er hetzelfde uit, enkel de getoonde data is verschillend. De gegevens beschikbaar in het Klas rapport zijn:

  • Klassen: de klas wordt hier nog eens vermeld, eventueel met andere klassen die samen dezelfde les hebben.
  • Leerkrachten: de leerkracht of leerkrachten die betrokken zijn bij het vak gegeven in de klas.
  • Vak: vak van de opdracht.
  • InstNr.: het instellingsnummer(s) dat (optioneel) toegekend werd aan de leerkrachten.
  • Uren: totaal van de uren Subsidie + Plage1 + Plage2 + Plage3.
  • Subsidie: aantal gesubsidieerde uren.
  • Plage1: aantal plage-uren type 1.
  • Plage2: aantal plage-uren type 2.
  • Plage3: aantal plage-uren type 3.

We bekijken de rapporten volgens de 3 invalshoeken.


Klassen Detail – Invalshoek “Titularis”

Bij deze invalshoek ziet men per klas enkel de leerkrachten per vak die betrokken zijn als titularis van het vak. Als voorbeeld nemen we een klas 2Ma waarbij voor enkele vakken de titularis de uitvoerder niet zal zijn. Die gevallen werden in het geel aangeduid.

Merk op dat het totaal hier 42 is.  In feite worden er maar 32 uur les gegeven maar doordat de klas in partities opgedeeld werd voor de vakken Mod en LO, krijgen we dubbele tellingen. Voor Mod zijn er maar 2 uur effectief les i.p.v. de 10 die er nu staan. Voor LO zijn er maar 2 uur effectief les i.p.v. de 4 die er nu staan.


Klassen Detail – Invalshoek “Uitvoerder”

Bij deze invalshoek ziet men per klas enkel de leerkrachten per vak die betrokken zijn als uitvoerder van het vak. Als voorbeeld hernemen we een klas 2Ma waarbij voor enkele vakken de uitvoerder niet de titularis van het vak is. Die gevallen werden in het geel aangeduid en kunnen vergeleken worden met het vorige rapport.

Merk op dat het totaal hier 42 is. In feite worden er maar 32 uur les gegeven maar doordat de klas in partities opgedeeld werd voor de vakken Mod en LO, krijgen we dubbele tellingen. Voor Mod zijn er maar 2 uur effectief les i.p.v. de 10 die er nu staan. Voor LO zijn er maar 2 uur effectief les i.p.v. de 4 die er nu staan.

Nog een voorbeeld met instellingsnummers:


Klassen Detail – Invalshoek “Doorschuif”

Bij deze invalshoek ziet men per klas enkel de leerkrachten per vak die betrokken zijn als pure doorschuifleerkrachten. Als voorbeeld nemen we een klas 3EWb waarbij we voor het vak EN zien dat KHAD voorkomt als pure doorschuifleerkracht.


Klassen – Klassenraad

Voor de organisatie van de klassenraden is het handig om de aanwezigheidsregisters te laten genereren uit Mondriaan.

Drukt men op “Rapportering | Klassen | Klassenraad” dan krijgt men volgend optiescherm om het aanwezigheidsregister te genereren. Per klas wordt een register gemaakt met telkens de leerkrachten en de vakken die ze geven in die klas.

Voorbeeld:


Klassen – Partities

Via dit rapport krijgt men een overzicht van klassen en hun gebruikte partities. Je ziet eerst een overzicht van alle gebruikte partities met hun partitie-elementen en alle klassen die er gebruik van maken. Daarnaast krijgt men een overzicht van alle klassen en de partities waar ze gebruik van maken. Dit overzicht kan handig zijn om bijvoorbeeld alle nodige profielvelden in Smartschool te voorzien samen met hun keuzemogelijkheden.

Drukt men op “Rapportering | Klassen | Partities” dan krijgt men volgend optiescherm om het rapport aan te maken:

Het rapport ziet er als volgt uit.

Overzicht vanuit de partities:

Overzicht vanuit de klassen:


Leerkrachten – Breuken Baseline

Als men wijzigingen maakt in de opdrachtverdeling en men wenst een overzicht te krijgen van het verschil ten opzichte van een bepaalde baseline, dan kan men dat verschil via dit rapport inzichtelijk maken. Om dit rapport te kunnen aanmaken, moet men een “baseline” hebben. Deze baseline kan eerder gemaakt zijn of opgeladen worden. Meer informatie over het maken van een baseline kan men vinden op de pagina “Baseline maken of importeren“.

Eerst kiest de gebruiker de “Invalshoek”, dan drukt hij onder leerkrachten op “Breuken baseline“. Voor elk van de invalshoeken zien de rapporten er hetzelfde uit, enkel de getoonde data is verschillend. De gegevens beschikbaar in het Bekwaamheidsrapport zijn:

  • Leerkrachten: acroniem van de leerkracht.
  • Breuk: breuk voor de leerkracht in het huidige rooster.
  • Breuk import: breuk voor de leerkracht in de baseline.
  • Verschil: verschil tussen beide breuken uitgedrukt met tellers en noemers.

In dit eenvoudige voorbeeld zien we dat er 1/21 van ACOE verdwenen is en dat het zelfde bedrag bij ACAR geteld werd.


Leerkrachten – Bekwaamheidsrapport

De bekwaamheidsrapporten voor leerkrachten geven per leerkracht een overzicht van welke vakken ze geven in welke richtingen, het aantal uur, hun administratieve toestand voor elke opdracht en hun bekwaamheidsbewijzen. Per leerkracht wordt er één pagina voorzien.

Eerst kiest de gebruiker de “Invalshoek”, dan drukt hij onder leerkrachten op “Bekwaamheden” en geeft hij zijn voorkeur weer in het popup optiescherm. Voor elk van de invalshoeken zien de rapporten er hetzelfde uit, enkel de getoonde data is verschillend. De gegevens beschikbaar in het Bekwaamheidsrapport zijn:

  • Naast de leerkracht (Acro/Naam) wordt, tussen haakjes, zijn breuk volgens de invalshoek vermeld.
  • Sub: aantal gesubsidieerde uren.
  • Plage: aantal plage-uren.
  • Type: vaktype van het vak uit de opdracht.
  • Vak: hier wordt de “concordantiebenaming” van het vak gebruikt.
  • Richting: de richting waar lesgegeven wordt.
  • ATO: de Administratieve Toestand van de leerkracht voor deze opdracht.
  • BBO: het Bekwaamheidsbewijs Onderwijs.
  • Ketting: Indien er doorschuifoperaties zijn, wordt hier de ketting getoond (titularis < doorschuif* < uitvoerder).
  • Ook de som van de gesubsidieerde- en plage-uren worden vermeld.

Zoals voor de meeste rapporten zijn er ook voor het “Bekwaamheidsrapport” 3 invalshoeken beschikbaar. We tonen hier enkel Titularis en Uitvoerder als voorbeeld.

Als Titularis:

Als Uitvoerder:

Enkele referenties:

  • Tabblad waar de Bekwaamheidstypes beheerd worden.
  • Tabblad waar de Bekwaamheidsbewijzen per leerkracht beheerd worden.
  • Tabblad waar de Concordantiebenamingen van de vakken beheerd worden.
  • Tabblad waar de Administratieve Toestand van de leerkrachten beheerd worden.

Leerkrachten – Overzicht Bekwaamheidsrapport

In tegenstelling tot het Bekwaamheidsrapport waar men eerst de invalshoek moet kiezen geeft deze versie meteen alle invalshoeken tegelijk. Per leerkracht wordt een overzicht gegeven:

  • Sub: aantal gesubsidieerde uren.
  • Plage: aantal plage-uren.
  • Type: vaktype van het vak uit de opdracht.
  • Vak: hier wordt de “concordantiebenaming” van het vak gebruikt.
  • Richting: de richting waar lesgegeven wordt.
  • Inr: Instellingsnummer waaronder de opdracht valt.
  • ATO: de Administratieve Toestand van de leerkracht voor deze opdracht.
  • BBO: het Bekwaamheidsbewijs Onderwijs.
  • Ketting: Indien er doorschuifoperaties zijn, wordt hier de ketting getoond (titularis < doorschuif* < uitvoerder).
  • Onderaan, bij U: Sub en U: Page, worden ook de sommen gemaakt maar enkel gezien vanuit de rol Uitvoerder, vandaar de U.
  • Op elke lijn ziet men ook het overzicht van de breuken in de rollen van T, D en U. Voor deze breuken worden enkel gesubsidieerde uren in rekening gebracht.

Voorbeeld met instellingsnummers:

Merk op dat deze rapporten sinds versie 2023.1 een liggende oriëntatie gekregen hebben.


Leerkrachten – Exceloverzicht opdrachten

Dit rapport geeft in Excel een overzicht, per uitvoerder, van welke vakken hij/zij geeft, in welke graden en welke richtingen, met het bijhorend vaktype, het aantal uur, eventuele plage-uren en de bijhorende noemer. Verder vermeldt dit rapport per opdrachtlijn de titularis, met voor de uitvoeder ook de administratieve toestand en het bekwaamheidsbewijs. Het Exceloverzicht bestaat uit volgende kolommen:

  • Naam (Uitvoerder): de naam van de leerkracht als uitvoerder
  • Naam titularis: de naam van de gekoppelde titularis
  • Administratieve toestand: van de uitvoerder
  • Vak: hier wordt de “concordantiebenaming” van het vak gebruikt
  • Vaktype: van het vak uit de opdracht
  • Vaktoevoeging: een vrij veld dat de gebruiker zelf kan aanvullen
  • Graad vorm: samenvoeging van de bijhorende graad en richting
  • Uren: aantal uur van het vak
  • Bekwaamheidsbewijs: van de uitvoerder
  • Ambt: een vrij veld dat de gebruiker zelf kan aanvullen
  • Plage: aantal plage-uren
  • Noemer: noemer van het vak in de respectievelijke opdracht


Rapporten aanmaken via Elementen tabbladen

De meeste rapporten die we op deze pagina besproken hebben, en die via het hoofdmenu “Rapporten” beschikbaar zijn, kunnen we ook genereren voor één enkele leerkracht of klas, of voor een geselecteerde lijst van leerkrachten of klassen. Dit gebeurt, door in de Elementen tabbladen, de klassen of leerkrachten te selecteren en dan via het rechtermuisklikmenu het juiste rapport te kiezen. Rapporten die op deze manier beschikbaar zijn:

  • Leerkrachten – Detail rapport
  • Leerkrachten – Detail Directierapport
  • Leerkrachten – Overzicht detail Directierapport
  • Leerkrachten – Breuken rapport
  • Leerkrachten – Bekwaamheidsrapport
  • Klassen – Detail rapport

In het rechtermuisklikmenu kan de gebruiker steeds de invalshoek voor de leerkrachten kiezen.


Rapporten voor Leerkrachten

In “Elementen | Leerkrachten” selecteren we de leerkrachten waarvoor we een rapport wensen aan te maken. Na selectie vinden we via de rechtermuisklik de 5 rapporten met telkens 3 invalshoeken om uit te kiezen. Voor het Overzicht detail Directierapport moet men geen invalshoek kiezen. Dit rapport bevat automatisch de 3 invalshoeken.

Men kan ook via deelschermen onderaan bij Leerkrachten de verschillende rapporten opvragen voor elke invalshoek en dit voor de geselecteerde leerkracht (in dit geval niet voor een lijst van geselecteerde leerkrachten).


Rapporten voor Klassen

In “Elementen | Klassen” selecteren we de klassen waarvoor we een rapport wensen aan te maken. Na selectie vinden we via de rechtermuisklik het detail rapport met 3 invalshoeken voor de betrokken leerkrachten om uit te kiezen.

Men kan ook via deelschermen onderaan bij Klassen het Detailrapport opvragen voor elke invalshoek en dit voor de geselecteerde klas (in dit geval niet voor een lijst van geselecteerde klassen).

Print Friendly, PDF & Email

Didn't find your answer? Contact Us

  Rapport over Vrije Lokalen

Kwaliteitscontrole – Springuren en Vakspreiding  

time-tech
  • Mondriaan
  • Over ons
  • Contact
  • Handleiding
  • Opleiding
  • Aanmelden
Nieuwste handleidingen
  • Lessen inhalen die vervallen door stageperiodes: methode 2
  • Roosteren op leerlingenniveau
  • Kwaliteitscontrole – Springuren en Vakspreiding
  • XML-Export naar Smartschool Planner en andere systemen
Contact

Neem gerust contact op om een afspraak te maken of om een demo aan te vragen.

E-mail: info@time-tech.be

Opleidingen
Vandaag
maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag
m
d
w
d
v
z
z
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
  • © 2021 time-tech.be. Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy | Cookiebeleid

Veelgezochte termen:Outputrooster, Volgordespreiding, Partitie